Nieuwe media in het (basis)onderwijs
De ontwikkeling
van de nieuwe media gaan ontzettend snel. Waar de leerkracht enkele jaren geleden
enkel zijn krijtschoolbord had, heeft een moderne leerkracht nu ontzettend veel
media ter beschikking om de les te ondersteunen. Toch aarzelen veel
leerkrachten om nieuwe media in te schakelen.
Leerlingen leren
het beste als meerdere zintuigen ingeschakeld/geprikkeld worden. Dankzij de
media wordt de boodschap van de leerkracht vaak herhaald of visueel
weergegeven. Zo worden meerdere zintuigen tegelijkertijd geprikkeld en wordt de
boodschap beter onthouden en begrepen.
In een klas
zitten ook leerlingen met een verschillende aanleg: sommige leerlingen leren
auditief goed en anderen (meesten) visueel. Door beide mogelijkheden te
benutten, bereik je meer leerlingen tegelijkertijd. Neem bijvoorbeeld de site http://www.digibordopschool.nl/ hier kun je als leerkracht
veel handige programmatjes vinden om het leren voor de leerlingen gemakkelijker
te maken. Zo kun je timer laten lopen, waarop de leerlingen kunnen zien,
hoelang ze nog zelfstandig moeten werken. Tevens is http://www.schoolbordportaal.nl/ een soort gelijke site
waarop je heel handige applicaties op
her digibord kunt laten zien. Hiermee maak je het voor de leerlingen visueler
waardoor de nieuwe jeugd van tegenwoordig het beter en sneller zal begrijpen.
Zonder media
zal de leerkracht alleen zijn stem moeten gebruiken, om de uitleg/boodschap
over te brengen. Na ongeveer 20 minuten zal de meerderheid van de klas grote
delen van de informatie missen en na een half uur, zullen slechts enkelingen de
informatie nog opnemen. Dit komt doordat de aandacht na een tijdje verslapt: de
stem van de leerkracht vervaagt naar de achtergrond en wordt uiteindelijk na
een tijd genegeerd. Een energizer tussendoor, kan de concentratie weer
terugbrengen/verhogen.
Vaak wordt
gezegd dat leerkrachten zeker nieuwe media moeten gebruiken in de les zodat de
leerlingen bijblijven met de nieuwe technologische ontwikkelingen en meer
informatie zullen opnemen. Hoewel nieuwe media veel voordelen hebben en de les
interessanter maken voor de leerlingen, is het gebruik ervan niet altijd aan te
raden. Als leerkracht moet je de nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen om zo
je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Voor een wat oudere leerkracht
is het dus minder fijn. De realiteit is helaas vaak anders: door grote
tijdsdruk en een overvloed van informatie lukt het veel leerkrachten niet om op
de hoogte te blijven van nieuwe media. Het vergt dus een extra voorbereiden,
waar sommige leerkrachten te lui voor zijn, of het gewoon weg niet kunnen.
Hierdoor zijn de leerlingen vaak beter op de hoogte dan de leerkrachten. Dit
leidt tot situaties waarbij een leerkracht tijdens de les hulp moet vragen aan
een leerling omdat er bijvoorbeeld een technisch probleem met de computer is.
Ook bezorgen de nieuwe media vaak afleidingen, zoals bijvoorbeeld
computerspelletjes of chatsessies tijdens de lessen. Het nieuwe van de media
zorgt er ook voor dat de leerlingen meer interesse hebben in het medium dan in
de informatie-overdracht.
Kortom,
gebruik nieuwe media als je er tijd voor hebt. Je moet je dus goed
voorbereiden. Maar gebruik het ook alleen, als je weet hoe je het moet
gebruiken. Tevens is het aan te raden om het niet te vaak te gebruiken. Het is
namelijk niet mogelijk om het bij iedere les toe te passen. Ik vind zelf dat
leerkrachten de beschikking moeten hebben over een digibord, aangezien je met
de tijd mee moet gaan en hierdoor de leerlingen tegemoet komt in hun
ontwikkeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten